مقاله

ارسال از الیت در ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
star بازدید: 50-

سرزمین حیوانات - ماهنامه وب

سرزمین حیوانات - ماهنامه وب

امروزه اکثر بچه‌ها به شکل شخصی یا مشترک از گوشی‌های موبایل یا تبلت استفاده می‌کنند. چه اتفاقی افتاد که تصمیم گرفتید برای بچه‌ها کار کنید و برنامه‌های مناسب سنین پایین تولید کنید؟

با سلام و سپاس از توجه شما به این حیطه. متاسفانه در کشور ما امکانات پیش از ایجاد فرهنگ مهیا می‌شود و این سبب می‌شود تا همواره موج دوم ورود یک تکنولوژی، موج منفی آسیب‌های ظهور مشکلات آن باشد. این مساله در صورت ایجاد فرهنگ و محتوای مناسب به صورت همزمان باعث بهره‌وری بالاتر از حضور آن تکنولوژی می‌شود. همانطور که اشاره کردید امروزه اکثر کودکان در سنین پایین دارای تلفن همراه هوشمند هستند و یا به راحتی به آن دسترسی دارند. در صورتی که خلا محتوایی در این بخش پر نشود، این مساله در آینده معضل جدیدی ایجاد خواهد کرد.

شما ایده تولید کار برای بچه‌ها رو توی ذهن‌تون داشتید اما تا زمانی که به مرحله انتشار نهایی برسه کارهاتون چه اطلاعات، امکانات و مواردی رو بررسی کردید تا بتونید یک شروع مناسب داشته باشید؟

ایده تولید چوب‌شور به مرور زمان شکل گرفت. تیم چوب‌شور در ابتدا تفکر خود را برای تولید یک محتواساز متمرکز کرده بود. (و البته همچنان نیز هست و فعالیت‌ها در آن زمینه نیز گسترده است.) با پیشرفت ایجاد این محتواساز ایده محتواسازی برای کودک قوت گرفت. البته در این مسیر فراز و فرودهایی نیز وجود داشت که گاهی تا نزدیکی متوقف شدن کار نیز پیش رفت اما هدف پرورش خلاقانه کودک ما را از توقف فعالیت بازداشت. شعار فعالیت چوب‌شور "پرورش هوشمند و خلاق کودکان و نوجوانان" است و تلاش ما برای تحقق آن است.

ما اطلاعات عمومی‌ای درباره تیم چوب‌شور پیدا نکردیم، چند نفر از ابتدا تا به الان در توسعه این برنامه‌ها سهیم بودند؟

چوب‌شور توان خود را بر روی ایجاد مسیر خوب و با کیفیت برای رشد کودکان متمرکز کرده است و تمام افراد تیم در این راستا گام برمیدارند. چوب‌شور در سابقه تیم خود یک مدیر پروژه، سه برنامه‌نویس، دو کارشناس محتوا و پنج تولید کننده پر انرژی محتوا را تا کنون داشته است.

تیم چوب‌شور برای محتوای تولیدی‌شون با مختصصای مرتبط با حوزه کودک هماهنگ میشه؟

بدون شک محتوایی که مسیر کارشناسی لازم را طی نکرده باشد نه میتواند کارا باشد و نه ماندگار. ارتباط نزدیک با حوزه کودک و استفاده از نظرات کارشناسی از عواملی است که محتوای چوب‌شور تعامل خوبی با کودک برقرار کرده است.

لحظاتی توی کار داشتید که حجم زیاد مشکلات شما رو متوقف کنه؟ برخورد شما با مشکلات چی بود؟

ایده پیشرفت کار هیچگاه متوقف نشد. اما بدون شک لحظات سخت، مسیر را برای چوب‌شور به خوبی چکش‌کاری و هموار کرد و باعث شد رویارویی با این مشکلات رویکردی جدید در میسر پیشرفت ایجاد کند.

اهدافی که از روز اول برای چوب‌شور تعیین کرده بودید شامل چه مواردی می‌شد؟ فکر می‌کنید تا حالا به چند درصد از اهدافتون رسیدید؟

اهداف چوب‌شور را باید به دو دسته تقسیم کرد. در ابتدا بنا بود تیم فعلی صرفا فعالیت فنی انجام دهد و تیم دیگری محتواسازی را بر عهده داشته باشد. به مرور پس از آموزشهای ارائه شده به تیم محتوای ابتدایی، تیم داخلی چوب‌شور این توان را در خود دید که قابلیت ارائه با کیفیت‌تر دارد . این تازه شروع کار بود. این بود که هدف بالاتری شکل گرفت. به صورت خلاصه چوب‌شور به بیش از نیمه از اهداف اولیه خود که تولید محتواساز تعاملی با نام "الیتور" بوده رسیده است اما در هدف‌گذاری جدید در ابتدای راه است و بسیار نوپاست.

الان فقط برنامه سرزمین حیوانات بیش از 20 هزار نصب فعال در مارکت کافه بازار داره و شما برای دسترسی به تمام محتویات برنامه‌ها از کاربران پول دریافت می‌کنید. این هزینه جوابگوی هزینه‌های نگهداری و توسعه پروژه‌های چوب‌شور می‌شه؟

در پروژه‌ها سعی شده است محتوای رایگان نمایش دهنده سیر محتوای برنامه به کاربر باشد و در صورت تطابق سیر برنامه با ذائقه کاربر، هزینه دریافت شود. بدون شک محتواسازی با این سطح کیفی بالا هزینه زیادی میبرد که تنها با تعداد بالای مخاطب این هزینه جبران میشود. چوب‌شور امیدوار است پدرها و مادرها بیشتر در این زمینه همراه شوند تا این محتوا را در اختیار کودکان خود قرار دهند.

یکی از ابزارهای مناسب بازاریابی در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی هستند. با اینکه در حوزه‌ی کودک فضا برای کار زیادی وجود داره و با اینکه چوب‌شور در این شبکه‌ها فعال هست اما آنطور که باید و شاید از این پتانسیل استفاده نمیشه. نظر و راهکارتون درباره جدی‌تر گرفتن شبکه‌های اجتماعی چیه؟

قطعا شبکه‌های اجتماعی امروزه از کلیدی‌ترین ابزارهای بازاریابی هستند. ما نیز سعی می‌کنیم محتوای خود را از طریق این شبکه‌ها در اختیار پدرها و مادرها (که مخاطب شبکه‌های اجتماعی ما هستند) قرار دهیم. چوب‌شور به ارائه محتوای با کیفیت اعتقاد دارد و از این رو در تلاش است تا محتوای غنی را نیز در شبکه‌های اجتماعی ارائه کند. به این ترتیب ممکن است امکان حضور به صورت خیلی پررنگ مهیا نباشد.

برنامه‌های شما، مثل سرزمین حیوانات، از نظر عملکردی و امکانات خیلی ساده به نظر میان و حتی با در نظر گرفتن گروه سنی استفاده‌کنندگان امکانش بود که در هر برنامه توسعه بیشتری شاهد باشیم. قصد شما برای ادامه کار چیه؟

آموزش در حین سادگی از اهداف چوب‌شور است. زمینه فعالیت چوب‌شور مسیر جدید را در جامعه طی میکند و به تبع، رشد آن مطابق با نظر کارشناسی و نیاز مخاطب است.

آینده چوب‌شور رو چطور تصور می‌کنید و این مجموعه برنامه‌ها قرار است چه نقشی در سبک زندگی کاربران داشته باشند؟

چوب‌شور در تلاش است تا آموزش، فرهنگ سازی و تفکر خلاق را در نقطه شروع جامعه یعنی کودکان آغاز کند. آینده چوب‌شور صرفا با این اثرگذاری متصور است.

شما بازار هدف رو فقط کاربرانی انتخاب کردید که مجهز به سیستم عامل‌های اندروید هستند. دلیل این کار چی بود و برنامه‌ای برای دیگر سیستم عامل‌ها هم دارید؟

دلایل محتلفی برای این انتخاب وجود داشته است. اما یکی از عوامل بررسی مخاطب رده سنی هدف بوده است که منجر با این انتخاب شده است. در تلاشیم تا در بسترهای دیگر نیز ارائه دهنده این محتوا باشیم.

چرا تنها خودرویار رو درون فروشگاه‌های نرم‌افزاری ایرانی می‌بینیم؟ چه مانعی برای منتشر کردن برنامه در فروشگاه رسمی گوگل جلوی شما هست؟

مانعی برای این انتشار در حال حاضر وجود ندارد و این تصمیم صرفا برای تمرکز عملکرد در ابتدای مسیر پروژه است.

با اینکه مهم‌ترین قشر هر جامعه کودکان و خردسالان هستند اما کمتر همتی درباره ساخت برنامه‌های فرهنگی یا آموزشی مناسب برای اونها می‌بینیم. دلیل این درک نکردن کامل دنیای بچه‌ها و سرمایه‌گذاری نکردن روی اون‌ها رو چی می‌دونید؟

متاسفانه در جامعه به نظر میرسد که هزینه کردن در این بخش کاری زائد است. شاید این معضل توسط دیگر فعالانی که پیشتر در این حوزه فعالیت داشته‌اند ایجاد شده باشد. محتوای بسیار در حیطه کودک وجود دارد که عملا هدفی را دنبال نمیکند و باعث سلب اعتماد پدرها و مادرها نسبت به این حوزه شده است. نسل امروز در سنین پایین به ابزارهای الکترونیکی دسترسی دارند و امیدواریم بتوانیم پدرها و مادرها را زودتر به این مساله آگاه کنیم که خوراک مختوایی کودک را پیش از آنکه او به محتوای غیر مرتبط کشیده شود برای او مهیا کند.

به نظرتون چه موانعی برای موفقیت در حوزه‌ی کسب و کارهای اینترنتی یا نرم‌افزاری در ایران وجود داره؟

به نظر دو مانع برای رشد محتوای اینچنینی وجود دارد. مانع اول موانع قانوی است که بحث آن خارج از موضوع فعلی است. اما مانع دوم مربوط به روحیه ضعیف کار تیمی در تیم‌های فنی است.

فضا و کیفیت اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های تولید داخل رو چطور می‌بینید؟ چگونه می‌شه باعث رشد و تقویت این حوزه شد؟

برنامه‌ها و بازی‌های تولید داخل را میتوان به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول که بخش بزرگتری را تشکیل میدهند محتوای زیاد ارائه شده بدون پشتوانه فکر و کارشناسی است. اگر به مارکت‌های داخلی توجه کنید بخش زیادی از محتوا را خواهید یافت. به صورت مثال با موضوع آموزش حیوانات شاید بیش از 50 برنامه در مارکت‌ها یافت شود اما تولید بسیاری از آنها شاید کمتر 5 ساعت زمان نیاز داشته باشد و پشتوانه فکری‌ای آنها را تقویت نکرده است. این محتوای بی‌کیفیت مخاطب را نسبت به موضوع بی‌اعتماد میکند. دسته دوم محتوای با برنامه‌ریزی و فکر شده است که همزمان انرژی و هزینه بیشتری از تولید کننده میبرد و هم تولید کننده این محتوا باید جای خود را در انبوه محتوای سطح پایین‌تر باز کند.

خیلی‌ها ممکن است ایده‌های جدیدی به ذهنشون برسه یا علاقه به این کار داشته باشند، اما به دلایل گوناگون مثل آموزش ندیدن مناسب برای اجرای اون‌ها این ایده‌ها فراموش بشن، برای تبدیل این ایده‌ها و موفقیت یک کسب و کار نرم‌افزاری از نقطه‌ی صفر فرآیند تا قله‌ی موفقیت چه پله‌هایی وجود داره و چه نکاتی به نظرتون باید رعایت بشه؟

امروزه ابزارهای تولید محتوا زیادی وجود دارد تا ایده‌ها را به صورت به نقطه شروع اولیه ارائه برسانند. به نظرم شروع یک پروژه و اصلاح در طی مسیر می‌تواند بهترین راهنما در مسیر باشد.

با آرزوی موفقیت روز افزون برای شما و تیم چوب‌شور، اگر صحبت پایانی‌ای دارید بفرمایید.

با تشکر از شما که مانند ما به این موضوع بها دادید. امیدواریم تفکر آموزش در سنین پایین نهادینه شود تا به امید خدا آینده بهتری داشته باشیم.

چوب شور چیست؟

چوبشور برنامه ای ایرانی مخصوص کودکان است که همراه با بازی و سرگرمی های جذاب، مفاهیم پایه را به کودکان می آموزد. مجموعه چوب شور در تلاش است تا برنامه هایی مناسب با ارزش های ملی ارائه دهد که دربردارنده ی مفاهیم لازم برای رشد علمی و اخلاقی کودک ایرانی باشند. با دانلود اپلیکیشن چوب شور می توانید به بازی های آموزشی همراه با شعر و داستان دسترسی داشته باشید که با انیمیشن های جذاب در راستای تربیت کودک شما گام برمی دارد.





تمامی حقوق اين سايت برای چوب شور محفوظ است. طراحی و توسعه نشر الیت