مقاله

ارسال از الیت در ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
star بازدید: 50-

کودکان و فصل سرما

کودکان و فصل سرما

با سرد شدن هوا و فرا رسیدن فصل زمستان ، کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض بیماری‌های مختلف قرار می‌گیرند به همین دلیل نکات مهمی درباره کودکان را نباید نادیده گرفت که در این ادامه به برخی از آن ها اشاره می‌کنیم:

حمام کردن کودکان

با توجه بـه این‌کـه در فصل پاییز و زمستان هوا سرد اسـت باید نسبت بـه استحمام نوزادان و کودکان خود دقت لازم را داشته باشید تا بیمار نشوند. قبل از حمام بردن لباس‌هاي کودک را ‌آماده کنید تا بعد از حمام سریع انها را بپوشد. حتماً بدن وی را خشک کنید و بعد لباس‌هایش را بپوشانید با بدن خیس و مرطوب این‌کار را انجام ندهید.اگر میتوانید داخل حمام گرمکن مخصوص حمام نصب کنید. گرمکن باعث می شود کـه کودک قسمت بالایی بدنش نیز داخل وان ودر حال حمام کردن، گرم باشد و احساس سرما نکند. وقتی کـه هوا بیش از حد سرد اسـت، تمام درها و پنجره‌ها را از قبل ببندید تا از هیچ منفذی هوای سرد وارد نشود. اگر حمام کودکتان تمام شده و وی را از حمام خارج کرده اید، حتماً از حوله خشک استفاده کنید و با حوله مرطوب، بدن وی را نپوشانید.حتی بهتر اسـت حوله را از قبل روی رادیاتور یا شوفاژ بگذارید تا گرم شود.

ابتدا تمرکز‌تان روی خشک کردن مو هاي کودکتان باشد مخصوصا اگر کودکتان دختر اسـت و مو هاي بلند دارد.مو هاي خیس باعث می شود کـه انها بیشتر احساس سرما کنند. می توانید از حوله مخصوص سر (کلاه) استفاده کنید و موهایش رابا آن بپوشانید، لباس‌هایش را تنش کنید و بعد شروع بـه خشک کردن موها کنید. تا وقتی کـه موهای شان کاملا خشک شود، آن ها را کنار شومینه، بخاری، رادیاتور و یا هر وسیله گرمایی دیگر در منزل قرار دهید.البته دقت داشته باشید کـه بـه منبع گرما خیلی هم نزدیک نشوند تا دچار سوختگی پوست نشوند. سرما از پاها بـه تمام بدن میرسد پس سعی کنید کـه پاهایشان را گرم نگه دارید تا کمتر احساس سرما کنند. وقتی کـه لباس‌هایشان را پوشاندید، بـه پاهایشان جوراب بپوشانید یا از دمپایی حوله‌اي استفاده کنید. بهتر اسـت کـه بعد از حمام یک کاسه سوپ داغ یا یک نوشیدنی گرم بـه او بدهید تا لذت بیشتری از حمام کردن دریک روز سرد زمستانی در خاطرش ثبت شود.

مراقبت از پوست كودك

هواي سرد و خشك زمستان مي تواند به پوست ظريف و نرم كودكان آسيب برساند. پوست نازك نوزادان در برابر هواي تند زمستاني حساس تر شده و بيشتر در معرض آسيبهاي پوستي قرار مي گيرد. از ميزان رطوبت پوست صورت نوزاد اطمينان حاصل كنيد. استفاده از مرطوب كننده براي نوازاد قبل از بيرون رفتن از منزل مهم است. نوزاد را هر روز به حمام نبريد. هميشه از صابون هاي ملايم و مخصوص به نوزاد در حمام استفاده كنيد. بعد از حمام، زماني كه پوست او مرطوب هست و هنوز كامل خشك نشده است، لوسيون را روي بدن او ماساژ دهيد تا بهتر جذب بدن شود.

قبل از آنكه از منزل بيرون برويد، لبهاي نوزاد را با يك لايه بسيار نازك از وازلين بپوشانيد. اين كار يك ديوار محافظ بين لبها و سرما ايجاد مي كند و احتمال ترك خوردگي و خشك شدن لبها را كاهش مي دهد. براي درمان ترك و خشكي لب نوازاد نيز مي توانيد از لوسيون ها، روغن ها، و كرمهاي ضد حساسيت مخصوص نوزاد نيز استفاده كنيد.

لباس مناسب برای کودکان

اگر در زمستان لباس نوزاد بيش از اندازه گرم باشد يا در مكاني قرار گرفته باشد كه گردش هوا در آنجا كم باشد (مانند صندلي ماشين مخصوص نوزاد)، نوزاد عرق سوز مي شود. براي جلوگيري از عرق سوز شدن نوزاد، لباسها را به شكل چند لايه به او بپوشانيد. به اين شكل هوا از لابه لاي آنها جريان پيدا مي كند. در اينصورت هر زمان كه مشاهده كرديد درجه حرارت بدن او بالا رفته است يك لايه از لباسها را از تن او خارج كنيد و نوزاد را در مكاني قرار دهيد كه از نظر راحتي و تهويه هوا در شرايط خوبي قرار گرفته باشد.

چنانچه كودك شما قادر به راه رفتن است، و ترجيح مي دهد تا در محيط اطراف خودش گردش كند، براي او چكمه يا بوتهاي مناسبي كه پاهاي او را خشك نگه مي دارند، تهيه كنيد. از چكمه هاي پلاستيكي ارزان قيمت استفاده نكنيد. اين نوع كفشها باعث ايجاد آلرژي در پوست نوزاد مي شود. در هنگام تهيه كفش به كيفيت و جنس پلاستيك آن دقت كرده و سعي كنيد كفشهايي كه براي كودك خود انتخاب مي كنيد عاج دار باشد تا از ليز خوردن او جلوگيري كند.

چوب شور چیست؟

چوبشور برنامه ای ایرانی مخصوص کودکان است که همراه با بازی و سرگرمی های جذاب، مفاهیم پایه را به کودکان می آموزد. مجموعه چوب شور در تلاش است تا برنامه هایی مناسب با ارزش های ملی ارائه دهد که دربردارنده ی مفاهیم لازم برای رشد علمی و اخلاقی کودک ایرانی باشند. با دانلود اپلیکیشن چوب شور می توانید به بازی های آموزشی همراه با شعر و داستان دسترسی داشته باشید که با انیمیشن های جذاب در راستای تربیت کودک شما گام برمی دارد.





تمامی حقوق اين سايت برای چوب شور محفوظ است. طراحی و توسعه نشر الیت