مقاله

ارسال از الیت در ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
star بازدید: 50-

تقویت حس استقلال در کودکان

تقویت حس استقلال در کودکان

بگذارید فرزندتان مالک بدن خود باشد

والدین باید از اینکه به طور مداوم کارهایی را برای فرزندانشان انجام دهند، خودداری کنند مانند کنار زدن موها از روی صورت، پوشاندن لباس، بستن دکمه و ... اینها ساده ترین کارهایی‌ست که برای ایجاد حس استقلال در کودکان میشود انجام داد‌.

اجازه دهید فرزندتان خودش پاسخ دهد

نشانه واقعی احترام به استقلال کودک این است که به سوال‌کننده بگویید : 《خودش به شما میگه ، اون خودش میدونه》 وقتی کودک بفهمد که چه باید بکند و چه میخواهد بکند ، احساس اطمینان در او رشد میابد و اعتماد به نفس پیدا میکند و مشتاق است تا مسئولیت تصمیم خود را خود به عهده بگیرد. ولی بین نادیده انگاشتن افراطی مشکلات کودکان و بی‌درنگ پند و اندرزگویی به آنان، کارهای بسیاری است که والدین میتوانند به آن بپردازند و با توجه به مشکل و موقعیت موجود قادر به ابداع روشهای گوناگون خواهند بود.

اضطراب اجتماعی نتیجه نداشتن استقلال

اضطراب جدایی از مشکلات شایع کودکان است که از وابستگی شدید آنها به والدین و نداشتن اعتماد به نفس ناشی می‌شود. این اختلال از موانع خودکفایی کودک در بزرگسالی به شمار می‌رود. دکتر درخشان روانپزشک کودک با اشاره به این اختلال می‌گوید: «از دوران کودکی، اختیاراتی که والدین به کودک می‌دهند باعث شکل گیری اعتماد به نفس در کودک شده و تکامل آن تا دوران بزرگسالی ادامه خواهد داشت. وابستگی و به کارگیری شیوه‌های غلط تربیتی باعث ایجاد اضطراب شده و کودک احساس می‌کند که به تنهایی قادر به انجام کارهایش نیست و اضطراب اجتماعی جایگزین اعتماد به نفس اجتماعی خواهد شد.

در تصمیم‌گیری به نظر فرزندتان اهمیت دهید

والدین بهتر است در تصمیم‌گیری‌های خود به نظر کودک اهمیت داده و به او اجازه دهند تا تصمیم بگیرد یا انتخاب کند. برای نمونه والدین به کودک بگویند از بین رفتن به پارک یا سینما یکی را انتخاب کن، به این طریق هم به نظر او احترام گذاشته‌ایم و هم بر اساس دیدگاه‌های خودمان عمل کرده‌ایم، هنگامی که کودکان در تصمیم گیری خانواده شریک می‌شوند، همکاری بیشتر و در نتیجه وابستگی کمتر شده و آنان مستقل و خودکفا می‌شوند. به عقیده روانشناسان برقراری یک ارتباط خوب و مؤثر در کودکی به والدین کمک می‌کند تا در سنین نوجوانی که فرزندان لجباز می‌شوند، با آنان روابط دوستانه و هدایتگرانه خود را حفظ کنند. همچنین «نوجوانی دوره‌ای است که فرزندان در مرحله‌ای دیگر می‌خواهند به خودکفایی و استقلال برسند و خانواده‌ها با لجبازی آنان مواجه می‌شوند و این مسئله منجر به درگیری‌های خانوادگی می‌شود»

ایجاد استقلال در کودکان سن خاصی ندارد

ایجاد استقلال در کودکان با توجه به شرایط و فرهنگ‎های مختلف متفاوت است اما شناخت رشد کودک سبب می‌شود که والدین در مستقل کردن کودکان خود مانند غذا خوردن و یا مرتب کردن اتاق موفق عمل کنند. برای ایجاد حس استقلال در کودکان باید به آمادگی «نهایی» کودک احترام گذاشت، گاهی اوقات کودک می‌خواهد بطور حتم کاری انجام دهد ولی از نظر جسمی و عاطفی هنوز برای آن کار آمادگی ندارد، ‌بجای مجبور کردن کودک می‌توان به او قوت قلب داد که آمادگی نهایی را به دست می‌آورد. کودکانی که در خانواده‌هایی بزرگ می‌شوند که خوبی‌های‌شان مورد قدردانی قرار می‌گیرد، احتمالاً احساس خوبی درباره خود دارند و بیشتر از عهده مبارزه با مشکلات زندگی برمی‌آیند، به استقلال کودک باید احترام گذاشت تا در آینده شاهد فرزندی مستقل با اعتماد به نفس لازم بود.

چه اتفاقاتی وابستگی کودک را به مادر کم می‌کند؟

از جمله این موارد جداسازی خواب کودک ، از شیر گرفتن او و از پوشک گرفتن اوست، هر کدام از این مراحل برای کودک و مادر ایجاد فشار خواهد کرد؛ برای اینکه این مراحل را به خوبی پشت سر بگذاریم باید توجه داشته باشیم تا بعضی از رخدادها و رویدادها در مراحل تربیتی نکات مهمی دارد که همزمانی این امور با یکدیگر ممکن است آسیب هایی به کودک بزند و از آنجاییکه فشار بیشتری را به او تحمیل خواهد کرد ممکن است نتیجه ی مطلوب را ندهد و باعث شود تا دیرتر به این امر دست یابیم.

در خانواده‌های امروزی فرزندان وابستگی بیشتری دارند

امروزه عوامل متعددی در خانواده‌ها وجود دارد كه فرصت اتكا به نفس را از فرزندان ميگيرد. خانواده‌‌های امروزی عموما كوچكتر شده‌اند در روزگاری كه خانواده بزرگتر بود فرزندان ميبايستي چگونگی انجام كارها را خودشان می‌آموختند، زيرا والدين فرصت زیادی نداشتند تا به تک تک فرزندانشان رسيدگی كنند. کودکان از اولين سال‌های كودكی خود مسئوليت انجام كارهای روزمره و سختي را عهده‌دار بودند. همینطور خانواده‌های چند نسل پيش، برای ايجاد وسايل راحتی زندگی اعضای خانواده متكی به خود بودند، اما والدين امروزی كمتر نيازمند كمی فرزندان خود هستند.

چوب شور چیست؟

چوبشور برنامه ای ایرانی مخصوص کودکان است که همراه با بازی و سرگرمی های جذاب، مفاهیم پایه را به کودکان می آموزد. مجموعه چوب شور در تلاش است تا برنامه هایی مناسب با ارزش های ملی ارائه دهد که دربردارنده ی مفاهیم لازم برای رشد علمی و اخلاقی کودک ایرانی باشند. با دانلود اپلیکیشن چوب شور می توانید به بازی های آموزشی همراه با شعر و داستان دسترسی داشته باشید که با انیمیشن های جذاب در راستای تربیت کودک شما گام برمی دارد.





تمامی حقوق اين سايت برای چوب شور محفوظ است. طراحی و توسعه نشر الیت