مقاله

ارسال از الیت در ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
star بازدید: 50-

کودکان و کار گروهی

کودکان و کار گروهی
با انجام کارهای گروهی و فعالیت‌های فردی استعدادها شکوفا میشود و با توجه به اینکه امروزه بیشتر کارها به گونه‌ای است که به تنهایی نمیتوان آن‌ها را انجام داد به همین دلیل آشنایی کودکان و نوجوانان با شیوه‌های فعالیت گروهی بسیار حایز اهمیت است. شرکت در کار گروهی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا کودکان و نوجوانان با حضور در فعالیت‌های گروهی، وظیفه شناسی، مسئولیت پذیری، نظم و انضباط و احترام به حقوق دیگران را یاد میگیرند. همینطور با مشارکت و فعالیت کودکان و نوجوانان در نمایش‌های عروسکی و کار گروهی، شیوه‌های آموزشی درست به آنان آموزش داده شود.

به کودکانمان بیاموزیم چه کارهایی را به طور فردی و چه کارهایی را به صورت گروهی انجام دهند

از طریق آموزش و تشویق کودکان می‌توان مهارت‌های عملکرد مستقل و کار تیمی را به گونه‌ای متعادل در آن‌ها تقویت کرد. زیرا افراد در برخی از ابعاد زندگی به مهارت‌های فردی و استقلال، بیشتر نیاز دارند و از طرفی در انجام برخی امور مانند پروژه‌های بزرگ، نیز به مشارکت و همکاری یک تیم نیاز است. بنابراین خوب است به فرزندانمان بیاموزیم که در چه زمانی به کار گروهی بپردازند و کی به کار فردی روی آورند. معمولا بچه‌های برونگرا بیشتر به کارهای جمعی تمایل دارند و با نشاط بیشتری هم آن را انجام می‌دهند، ولی کودکان درونگرا، منفعل‌تر بوده و ترجیح می‌دهند به فعالیت‌های فردی بپردازند. ولی بدون شک بخشی از این مسئله هم به نحوه‌ی تربیت و آموزش والدین بستگی دارد. وقتی بچه‌ها در گروه همسالان خود به انجام فعالیت‌های یکسان می‌پردازند،‌ حس رقابتشان ناخود آگاه برانگیخته شده و فعالیت‌های بیشتر و بهتری انجام می‌دهند؛ در نتیجه به کلاسی فعال و پویا تبدیل می‌شوند که در آن همه‌ی بچه‌ها تلاش خود را افزایش می‌دهند تا از دیگران عقب نمانند.

قوانین پایه‌ای را برای فرزندانتان بازگو کنید

کودک تا ۵ سالگی به درستی معنی مشارکت و تقسیم کردن را نمیفهمد. اما به هر حال کودک میتواند بعضی از قوانین پایه را درک کند. مثلا صبر کردن و رعایت برای نوبت ( زهرا میرود و بعد تو میروی ) یا اگر تو یک اسباب بازی را کنار بگذاری، هر کسی میتواند با آن بازی کند و اگر اسباب بازیت را برای بازی به جایی میبری، پس همه‌ی کسانی که آنجا هستند میتوانند با آن بازی کنند.

کودکان کار گروهی را از شما می‌آموزند

کودکان به آنچه که والدین انجام میدهند، توجه ویژه‌ای دارند، پس اجازه بدهید کودک شما را در حال مشارکت ببیند. مثلا اگر در حال خوردن ساندویچ هستید، از کودک سوال کنید که آیا تکه‌ای از آن را میخواهد. شما و همسرتان حتی باید توجه کودک را به اینکه چگونه میتوان با دیگران مشارکت کرد نیز جلب کنید. مثلا انتخاب نوبتی فیلمی که قرار است در سینما ببینید یا تقسیم فضا برای وسایل شخصی در حمام میتواند چگونگی مشارکت و تقسیم کردن را به کودک بیاموزد. به خیریه‌ها کمک کنید مناسبت‌ها و تعطیلات فرصت مناسبی است تا با کودک در مورد قسمت کردن وسایل با کودکانی که ممکن است وضعیت مناسبی نداشته باشند، صحبت کنید. به همراه کودک در برنامه‌های خیریه که برای بچه‌ها اسباب بازی جمع آوری میکنند، شرکت کنید تا کودک بتواند بعضی از اسباب بازی‌ها یا لباس‌هایی که دیگر از آنها استفاده نمیکند را به خیریه اهدا کند. یا میتوانید کودک را به فروشگاه ببرید و از او بخواهید که چند اسباب بازی نو برای هدیه به خیریه انتخاب کند.

ضروریات کارگروهی موفق را به فرزندمان آموزش دهیم

حس اعتماد به یکدیگر و همکاری، ویژگی‌های مهم افرادی است که یک گروه کاری را تشکیل می‌دهند و اعتماد از طریق صداقت، صراحت، ثبات و احترام حاصل می‌شود. از ویژگی‌های یک گروه خوب موارد زیر را میتوان نام برد: صداقت: اعضای گروه باید حقیقت را به یکدیگر بگویند، نه هرچیزی که دیگری دوست دارد بشنود. آنها باید در بیان مشکلات راحت باشند تا اعضا با شنیدن حقایق، درفرآیند حل مشکل کمک کنند. صراحت: هیچ یک از افراد گروه نباید از بیان آنچه در ذهن دارد، بترسد. آنها نباید نگران واکنش دیگران باشند وباید بتوانند افکارشان را به راحتی بیان کنند و با علم به این‌که کسی آنها را دست نخواهد انداخت، با اعتماد به نفس عقایدش را با گروه در میان بگذارد. ثبات: اعضای گروه باید به طور مداوم با یکدیگر در تماس باشند. با تماس دایم می‌توانند کار را پیش ببرند و بدانند هریک چه وظیفه‌ای باید ایفا کنند. در غیراین‌صورت پیشرفتی در کار نخواهند داشت. بنابراین باید به‌طور مرتب جلسات کاری داشته و در جریان روند کار باشند. احترام: افراد یک گروه باید برای یکدیگر ارزش قائل شده و با احترام با یکدیگر رفتار کنند و بدون قضاوت و پیش‌داوری عقاید همدیگر را بشنوند. همچنین انتقادهای‌شان باید سازنده باشد. یک گروه کاری که برپایه همکاری و اعتماد بنا شود، می‌تواند افراد عضو گروه را در ارتباط با یکدیگر حفظ کرده و روی کار متمرکز نماید و در انتها به موفقیت برسد.

تمرین کلید موفقیت است

در کنار کودکان بودن و تعامل با آنها در خلال بازی می تواند درسی برای مشارکت و تقسیم کردن باشد. پس سعی کنید هرچه زودتر کودک را به بودن در کنار همسالانش عادت دهید. شرکت در برنامه های گروهی بازی طی سال‌ها میتواند اعتماد و اطمینان میان دوستان را تقویت کند و هر چه قدر این حس اعتماد بیشتر گسترش پیدا کند، کودک بیشتر به مشارکت و تقسیم کردن با دیگران تمایل نشان خواهد داد.

بازی حدس کلمات، موثر در تقویت روحیه‌ی کار گروهی

روش بازی: به نوبت از بچه‌ها بخواهید چیزی در ذهن خود تصور کنند و آن را توضیح دهند. به طور مثال: «چیزی که من تصور کرده‌ام سبز رنگ است.» کودکان دیگر باید حدس بزنند که آن چیست: «درخت!»، «تی شرت بابا!» یا .. . هر کس درست حدس بزند میتواند کلمه‌ای در ذهن خود تصور کند. نکته آموزشی این بازی: صبر. کودکان با این بازی صبر کردن را می‌آموزند. این بازی باعث میشود تا کودکان ساکت و آرام بنشینند و به حرف‌های دیگران گوش کنند تا نوبتشان فرا برسد. نکته آموزشی والدین: انجام این بازی در مکان‌های کسل کننده‌ای همچون فرودگاه برای کودکان سرگرم‌کننده و جالب است.

بازی پرتاب جوراب در سبد برای ایجاد حس مسئولیت مناسب است

روش بازی: همه جوراب‌های تمیز اهالی خانه را در اتاق نشیمن جمع کنید. از کودک بخواهید تا لنگه جوراب‌ها را بیابد. پس از جفت شدن همه جوراب‌ها به او بیاموزید تا آنها را در هم داخل کند و به شکل توپ در بیاورد. سپس، چند متر دورتر چند جعبه کفش قرار دهید و نام هر کدام از اعضای خانواده را روی هر کدام از آنها بنویسید. هدف از این بازی این است که کودک جوراب هرکس را در جعبه خودش پرتاب کند. نکته آموزشی این بازی: مسوولیت. با این بازی کودک را در انجام کارهای خانه وارد کرده‌اید و او می‌آموزد هر کسی در خانه وظیفه‌ای برای انجام دادن دارد. هنگامی که کار خانه را به یک بازی مفرح تبدیل کنید حتی فرزندان کوچک‌تر نیز مشتاق می‌شوند تا این کار را انجام دهند. پس از انجام این کار او را تشویق و تحسین کنید که کارش را درست انجام داده است. شاید دفعه بعد، دوست داشته باشد در تا کردن ملافه‌ها به شما کمک کند!

چوب شور چیست؟

چوبشور برنامه ای ایرانی مخصوص کودکان است که همراه با بازی و سرگرمی های جذاب، مفاهیم پایه را به کودکان می آموزد. مجموعه چوب شور در تلاش است تا برنامه هایی مناسب با ارزش های ملی ارائه دهد که دربردارنده ی مفاهیم لازم برای رشد علمی و اخلاقی کودک ایرانی باشند. با دانلود اپلیکیشن چوب شور می توانید به بازی های آموزشی همراه با شعر و داستان دسترسی داشته باشید که با انیمیشن های جذاب در راستای تربیت کودک شما گام برمی دارد.





تمامی حقوق اين سايت برای چوب شور محفوظ است. طراحی و توسعه نشر الیت