مقاله

ارسال از الیت در ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
star بازدید: 50-

والدین و کودکان کم‌حرف

والدین و کودکان کم‌حرف
کودکانی که به لحاظ تیپ شخصیتی کم حرف هستند، بهتر است کم حرف بمانند، کم حرفی در کودکانی که به علت کمبود ارتباط با دیگران دچار این مشکل می‌شوند، متفاوت است و باید درمان شود، زیرا عدم ارتباط اجتماعی منجر به سر خوردگی آن‌ها می‌شود. بهتر است کودکان از سه سالگی حتماً شرایط در جمع بودن را تجربه کنند، البته نه در هر جمعی، مانند مهدهای کودک‌ یا کلاس‌های آموزشی که به روابط اجتماعی کودکان اهمیت داده می‌شود.

خوب گوش کنید

زمانیکه کودک دست و پا شكسته حرف میزند، یا ضمن حرف زدن زیاد مكث میكند، صبور باشید و با دقت حرفش را بشنوید. وقتی به حرف او گوش میدهید، یعنی او برای شما مهم است و او را دوست دارید. در این صورت اعتماد كودک افزایش پیدا میكند و با آرامش بیشتری حرف میزند.

از ابتدای تولد با او صحبت کنید

از لحظه‌ای که کودک به دنیا می‌آید، نیاز دارد كه بداند در اطرافش چه خبر است و از والدین خود می‌خواهد به سیگنالهای غیر كلامی او با دقت توجه كنند. والدین وظیفه دارند به صداهایی كه كودک تولید می‌كند خنده، یا حتی گریه و فریاد او واكنش صحیح نشان بدهند. هر پدر و مادری باید بتواند با نوزاد خود ارتباط برقرار كند.

کتاب خواندن

والدین باید برای فرزند خود كتاب بخوانند و به او اجازه دهند روی هر صفحه از كتاب به اندازه كافی مكث كند هر چقدر كه دلش می‌خواهد حرف بزند. باید به كودک اجازه داد درباره هر چیزی كه می‌بیند یا تصور می‌كند، واكنش نشان بدهد، خودش كتاب را در دست بگیرد، ورق بزند و یا سر و ته به عكسها نگاه كند. حتی حق انتخاب كتاب را باید به او داد. کودکانی که از ابتدا با كتاب مانوس می‌شوند، دامنه لغات بیشتری نسبت به کودکان دیگر خواهند داشت و راحت‌تر احساسات خود را بیان می‌كنند.

سوال بپرسید

وقتی با کودک خود صحبت می‌کنید از او سوالهایی بپرسید که مطمئن هستید با یک پاسخ ساده و کوتاه تمام نمی‌شود. بهتر است سوا‌لهایی از او بپرسید که در ادامه سوالهای بیشتری به‌طور ناخواسته مطرح شود. بدین شکل کودک خود را درگیر یک مکالمه دوست‌داشتنی و سرگرم‌کننده می‌بیند.

آهسته حرف بزنید

خیلی تند و شتاب زده با کودکتان حرف نزنید، بلکه همیشه کلمات را آهسته و شمرده بگویید وقتی شمرده و آهسته حرف بزنید، کودک بهتر میتواند کلمات را بفهمد.

چوب شور چیست؟

چوبشور برنامه ای ایرانی مخصوص کودکان است که همراه با بازی و سرگرمی های جذاب، مفاهیم پایه را به کودکان می آموزد. مجموعه چوب شور در تلاش است تا برنامه هایی مناسب با ارزش های ملی ارائه دهد که دربردارنده ی مفاهیم لازم برای رشد علمی و اخلاقی کودک ایرانی باشند. با دانلود اپلیکیشن چوب شور می توانید به بازی های آموزشی همراه با شعر و داستان دسترسی داشته باشید که با انیمیشن های جذاب در راستای تربیت کودک شما گام برمی دارد.





تمامی حقوق اين سايت برای چوب شور محفوظ است. طراحی و توسعه نشر الیت