مقاله

ارسال از الیت در ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
star بازدید: 50-

آموزش زبان انگلیسی به کودکان

آموزش زبان انگلیسی به کودکان

امروزه تسلط بر زبان انگلیسی یکی از نیازهای مهم در جوامع پیشرفته است. از آنجایی که دنیا رو به پیشرفت است دیگر نمیتوان گفت که یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان زود است. چرا که کودکان از همان سن کم در معرض جملات انگلیسی قرار می گیرند؛ مثل بازیهای کامپیوتری ، انیمیشن های انگلیسی و … امروزه اکثر والدین از همان سن کودکی دغدغه ی آموزش زبان انگلیسی به کودکان خود را دارند.

زبان دوم، از چه سنی؟

بسیاری از کار‌شناسان بر این باورند هرچه زبان دوم در سنین پایین‌تری به کودک آموزش داده شود احتمال این‌که کودک در سال‌های بعد در یادگیری این زبان موفق‌تر باشد، بیشتر است. در سال ۱۹۹۶ یک مقاله در روزنامه نیوزویک منتشر شد که نتایج یک تحقیق را بررسی می‌کرد. بر اساس این تحقیق، کودکی که بعد از 10 سالگی شروع به آموختن زبان دوم کند با احتمال کمتری ممکن است بتواند بعدها این زبان را مانند کسانی که آن زبان، زبان مادری‌شان است، صحبت کند. نتایج این تحقیق توسط زبان‌شناسان زیادی تایید شده است و به دنبال این تحقیق، تحقیقات بسیار دیگری هم انجام شد که بر همین موضوع تاکید داشت.

بررسی‌های بیشتر در مورد یادگیری زبان در سنین پایین نشان داد کودک نه تنها با یادگیری زبان، برخورد اجتماعی‌اش تقویت می‌شود و در ارتباط با دیگر بچه‌ها موفق‌تر عمل می‌کند، بلکه این مسئله می‌تواند باعث پیشرفت عملکرد کلی کودک در بقیه دروس در مدرسه نیز بشود. در تحقیقی روی بچه‌های مدارس یکی از کشورهای غیرانگلیسی زبان، کودکانی که بیش از ۴ سال به یادگیری زبان دوم (اغلب زبان انگلیسی) پرداخته بودند نسبت به بچه‌هایی که زمان کمتری آن زبان را آموزش ديده بودند یا اصلا زبان دومی را یاد نگرفته بودند، در امتحان جامع و تست‌های مورد نظر تحقیق نتایج بهتری کسب کردند. طبق این تحقیق بچه‌هایی که زبان دوم یاد گرفته بودند حتی از بچه‌هایی که به یادگیری ریاضی پرداخته بودند هم موفق‌تر عمل کرده بودند.

نتایج بررسی‌های متخصصان آموزش کودک نشان داده است کودکانی که زبان دوم می‌آموزند در حل مسائل پیچیده خلاقيت و تبحر بیشتری دارند. بررسی‌های بروک لمبرت و تاکر، در سال ۱۹۷۴ نشان داده است بچه‌هایی که توانایی یاد گرفتن بیش از یک زبان را دارند هوش بالاتری دارند. لمبرت این‌طور استدلال می‌کند که شاید یادگیری زبان دوم و زبان‌های بیشتر باعث پیشرفت توانایی ذهنی و قوه درک فرد شده است.

آن‌ها معتقدند یادگیری زبان دوم به دليل به کارگیری ذهن کودک در استفاده از ترجمه‌ها و معانی کلمات و ساختار جملات می‌تواند باعث شود زبان مادری خود را هم بار دیگر بیاموزد و آن را در کنار زبان دوم یاد بگیرد. توجه کودک به یک زبان جدید می‌تواند باعث توجه او به ساختارهای زبان و جمله‌بندی‌ها شود. چیزی که ممکن بود تا آن زمان به آن چندان توجهی نشان داده نشود.

به همین دليل بهترین سن آموزش زبان به کودک، قبل از 10 سالگی و زمانی است که کودک هنوز در زبان مادری خود هم پیشرفت چندانی نداشته است.

نقش والدین در آموزش زبان

والدین می‌توانند با تشویق کودک به یادگیری و حمایت از او، علاقه کودک را به فراگیری زبان و فرهنگ دیگر بیشتر کنند. به کودک‌تان نشان بدهید توانایی او در صحبت کردن به زبان دیگر، برای‌تان ارزشمند است و با او همراهی کنید. سعی کنید کودک‌تان را به جشن‌ها یا مراسمی که در مورد فرهنگ‌ها و زبان‌های دیگر است ببرید یا با مشورت معلمش، کتاب‌ها و فیلم‌هایی به زبانی که در حال یادگیری است در اختیارش قرار دهید. اگر خودتان هم به آن زبان آشنایید، برایش به آن زبان کتاب بخوانید اما سعی کنید کلمات را به صورت صحیح تلفظ کنید. در بقیه مواد درسی با کودک‌تان کار کنید تا کودک با خیال راحت‌تری به یادگیری زبان بپردازد و مشکلی در زمینه‌های دیگر نداشته باشد.

چطور می توان کودک را به زبان انگلیسی علاقمند کرد؟

ابتدا باید کودک را در معرض زبان انگلیسی قرار دهیم. با کارتونها، آهنگها، داستانها و بازیها. این کار باعث می شود کودک حس مثبتی نسبت به زبان انگلیسی داشته باشد و از نظر ذهنی برای یادگیری این زبان آمادگی پیدا خواهد کرد.

از روشهای زیر برای بیشتر لذت بردن فرزندتان از زبان انگلیسی استفاده کنید:

  1. هروقت لازم شد زبان را آسانش کنید

    اینکه با کودک کاملا انگلیسی صحبت شود برای یادگیری زبان انگلیسی کودکان خیلی خوب است اما نباید این کار باعث قطع ارتباط بین شما و کودک شود. ازآنجایی که کودک از همان ابتدا قادر به صحبت کردن یا درک زبان انگلیسی نیست امکان دارد صحبت کردن شما به زبان انگلیسی آنها را در برقراری ارتباط با شما نا امید کند؛ بنابراین هرجا احساس کردید کودک احساس ناتوانی می کند بهتر است به زبان بومی با او حرف بزنید.
  2. به کودک نشان دهید که شما به زبان انگلیسی علاقمندید

    • کتابها و روزنامه های انگلیسی بخوانید.
    • ویدیوهای انگلیسی ببینید.
    • آهنگهای انگلیسی گوش دهید.
    • با اشخاص اطرافتان انگلیسی صحبت کنید
    • و طوری نشان دهید که به این زبان علاقمندید.

    کودکان کارهای والدین را تقلید می کنند و همان حس را از آنها می گیرند. پس ازآن خواهید دید که دربازیهای خود شما را الگو قرار داده و عینا کارهای شما را انجام می دهد و لذت می برد.

  3. در بازیها از زبان انگلیسی استفاده کنید

    هنگامی که کودک مشغول بازی کردن است سعی کنید با دادن دستور عملهای کوتاه انگلیسی با اوبازی کنید. مثلا به جای اینکه بگویید توپ را بنداز با دست حالت انداختن توپ را نشان دهید و به او بگویید throw the ball.

    این روزها بازی های زیادی در اینترنت به زبان انگلیسی وجود دارند که در کنار تفریح و سرگرمی کودکان را با این زبان آشنا کرده و باعث راحتتر شدن یادگیری و تثبیت بهتر مطالب می شود.

  4. کارتونهای مورد علاقه اش را به زبان انگلیسی در اختیارش قرار دهید

    این کار باعث می شود بیشتر جذب این زبان شود و از شنیدن زبان انگلیسی لذت ببرد و برای یادگیری آن اشتیاق بیشتری نشان خواهد داد.

  5. کتابهای عکس دار در اختیار کودک قرار دهید

    کودکان عاشق کتاب‌هایی با رنگ‌های روشن و تصاویر جذاب هستند. با هم به تصاویر نگاه کنید و در حالی‌که به هر تصویر اشاره می‌کنید، کلمات را به زبان بیاورید. بعدا می‌توانید از کودک‌تان بخواهید تا چیزهای مختلف در کتاب را به شما نشان دهد، مثلا «?Where is the cat». بعد از مدتی آنها را تشویق کنید که کلمات را در پاسخ به سؤال «?what is that» به زبان بیاورند. گوش دادن به داستان‌، به کودک کمک می‌کند تا به اصوات و آهنگ کلمات در زبان انگلیسی عادت کند.

  6. کودکان را برای زبان انگلیسی شان تشویق و تحسین کنید

    اگر زبان انگلیسی را به روشهای سرگرم کننده در اختیار کودک قرار دهید، آنها همینطور در یادگیری پیش خواهند رفت. اگر به آنها فشار بیاورید مقاومت خواهند کرد. کودکان را برای زبان انگلیسیشان تشویق و تحسین کنید تا با شور و حس مثبتی به ادامه ی یادگیری زبان بپردازند.

ابتدا باید چه کلمات و عباراتی را آموزش دهیم؟

در زمان تصمیم‌گیری برای آموزش موضوعات مختلف، به علایق و شخصیت کودک‌تان توجه کنید و اجازه دهید وی موضوع را انتخاب کند. احتمالا علاقه خواهید داشت تا آموزش را با بعضی از موضوعات زیر شروع کنید:

  • اعداد (۱ تا ۱۰، ۱۰ تا ۲۰، ۲۰ تا ۱۰۰)
  • رنگ‌ها
  • صفات (مثلا بزرگ، کوچک، بلند، شاد، ناراحت، خسته)
  • بدن
  • اسباب‌بازی‌ها
  • لباس‌ها
  • حیوانات (مثلا حیوانات خانگی، حیوانات اهلی، حیوانات وحشی)
  • غذا

فعالیت‌های تفریحی بی‌شماری را در طیف گسترده‌ای از موضوعات می‌توانید در اینترنت پیدا کنید. مهم است که کودک شما به عبارات مشخصی که برای زمان یادگیری انگلیسی به کار می‌برید، عادت کند. پس عبارات پرکاربرد را هر بار با کودک‌تان تکرار کنید. مثلا «!It’s English time و Let’s sit down و Which song shall we start with today» کودکان خیلی زود عبارتی مثل «thank you; Can I have; Where is; Point to; What colour is it; It’s; I like; I don’t like» را یاد خواهند گرفت.

هر رویکردی که برای آموزش انتخاب کنید، مهم‌ترین نکته این است که صبور باشید، تفریح کنید و یادگیری انگلیسی را به تجربه‌ای لذت‌بخش برای خود و کودک‌تان تبدیل کنید.

چوب شور چیست؟

چوبشور برنامه ای ایرانی مخصوص کودکان است که همراه با بازی و سرگرمی های جذاب، مفاهیم پایه را به کودکان می آموزد. مجموعه چوب شور در تلاش است تا برنامه هایی مناسب با ارزش های ملی ارائه دهد که دربردارنده ی مفاهیم لازم برای رشد علمی و اخلاقی کودک ایرانی باشند. با دانلود اپلیکیشن چوب شور می توانید به بازی های آموزشی همراه با شعر و داستان دسترسی داشته باشید که با انیمیشن های جذاب در راستای تربیت کودک شما گام برمی دارد.





تمامی حقوق اين سايت برای چوب شور محفوظ است. طراحی و توسعه نشر الیت